Alternativkliniken

Lågkolhydratkost

Man blir inte fet av att äta fett

Många kostteorier gör skillnad på nyttigt och onyttigt fett. Onyttiga fetter är vissa mättade fetter. De är hårda i rumstemperatur. Det skadliga med dom är att dom har gjorts hårda – härdats – med hjälp av kemiska processer som har omvandlat den kemiska strukturen hos livsmedlet. Margarin tex – är härdade växtfetter. Smör är inte härdat, det är naturligt hårt. Många har uppfattningen att naturliga mättade fetter inte påverkar hälsan negativt.

Nyttiga fetter är fleromättade eller enkelomättade – de är flytande i rumstemperatur. Problemet med omättade fetter är att dom härsknar lätt. De är därför olämpliga att värma upp.

Till matlagning och stekning är det lämpligt att använda smör, kokosfett eller olivolja.

Kolhydraternas inverkan på blodsockret

Blodsockret produceras i kroppen av kolhydraterna i kosten. Det är ett viktigt bränsle. Det håller hjärnan och musklerna igång. Med hjälp av insulin omvandlas kolhydraterna till energi i form av glukos – blodsocker. Kroppen strävar efter att hålla blodsockret på en lagom nivå.

Kolhydratrik kost gör att kroppen ständigt producerar stora mängder insulin för att klara omvandlingen. Om det produceras för mycket insulin kommer det att finnas en massa överskottsglukos i blodet, detta omvandlar insulinet till fett. Om överskottsproduktion av insulin pågår en längre tid riskerar man att utveckla insulinokänslighet, man har fått SyndromX – ett förstadium till diabetes. Förr talade man om Åldersdiabetes, nu kallas det diabetes typ2 för att det har krupit nedåt i åldrarna. Många barn och ungdomar äter alldeles för mycket skräpmat och socker.

Många nya kostteorier går ut på att minska intaget av snabba kolhydrater – sådana som snabbt omsätts till blodsocker – glukos, i kroppen. De har högt Glykemiskt Index – GI. Stärkelserika kolhydrater såsom spannmål och potatis och raffinerade kolhydrater såsom vitt socker, vitt bröd, bakverk och pasta har högt GI. Glukos används av kroppen som bränsle. Om vi drar ner på kolhydraterna använder kroppen i stället fett som bränsle och vi går ner i vikt.